basen

Pierwszy raz na krytej pływalni- od czego zacząć?

Pływanie jest niesamowitym sportem, który pozwala na sporą redukcję wagi, wspiera nasze zdrowie, sprawia, że mocno możemy popracować nad naszą kondycją, a dodatkowo dzięki regularnym wizytom na basenie wzrasta nam odporność organizmu. Tyle zalet w jednym? Tak, dlatego też warto podjąć wysiłek treningów nie tylko latem, ale i w zimie. Oczywiście, zdecydowanie łatwiej osobom, które już umieją pływać przynajmniej dwoma czy trzema stylami, gdyż teoretycznie są to osoby, które są oswojone z wodą i mogą swój trening komponować samodzielnie. Wyzwaniem dla takich osób może być więc nauka nowych stylów pływackich pod okiem instruktora lub też doskonalenie umiejętności już posiadanych- związanych na przykład z coraz większą wytrzymałością czy też z poprawą szybkości. Niebagatelnym wyzwaniem zarówno dla bardziej zaawansowanych jak i dla początkujących jest utrzymanie motywacji do regularnych treningów. Co natomiast mają ze sobą począć osoby, które pojawiają się pierwszy raz na basenie i nie bardzo wiedzą od czego mają zacząć swoją przygodę z pływaniem?

Pierwszy raz na basenie to często nauka tego, jak poruszać się w wodzie

To ważne, aby się z wodą oswoić, a najlepiej robić to na basenie, który nie jest aż tak głęboki, abyśmy nie mogli swobodnie stanąć nogami na jego dnie bez konieczności nurkowania. Osoba początkująca na pewno nie powinna od razu wypuszczać się na najgłębszy basen sportowy, nie powinna także korzystać z żadnych skoczni i trampolin. W przypadku, kiedy nasza obawa przed wodą jest naprawdę duża- najlepszym rozwiązaniem na początek będzie brodzik, nawet jeśli jest opisany jako miejsce dedykowane dzieciom. Będąc pierwszy raz na basenie możemy skorzystać z dostępnego tam sprzętu, a więc na przykład z deski pływackiej, która pomoże nam poćwiczyć unoszenie się na wodzie.

Dobrym ćwiczeniem, które pokazuje, jak ciało ludzie jest wyporne na wodzie jest próba próba położenia się na tafli wody na plecach z asekuracją drugiej osoby. Nasz asystent powinien wówczas przytrzymywać naszą głowę w okolicy karku, a drugą przytrzymywać nasze plecy. Dzięki temu ćwiczeniu możemy przekonać się o tym, że woda faktycznie będzie w stanie nas unieść, a co za tym idzie- nasz strach przed pływaniem może być znacznie mniejszy.

Dobrymi ćwiczeniami na początek są ćwiczenia oddechowe. Możemy też podjąć pierwsze próby nurkowania w wodzie, pamiętajmy też o tym, aby posiadać czepek kąpielowy oraz okulary, dzięki którym po zanurzeniu będziemy mogli coś zobaczyć. Ćwiczenia oddechowe są szalenie ważne na każdym etapie nauki pływania.